Trevlig konversation med Posten Arlanda

postensuger.jpgDet här har hänt:

-Ett paket anländer Sverige från någon av Dans kinesleverantörer.
-Kinesleverantörerna skippar gärna fakturor och annat när de skickar paket.
-Posten skickar hem ett brev om att de behöver papper som styrker innehållet.
-Dan mailar och säger att han vet minsann inte vilket paket det rör sig om för han får många paket från Kina.

Personalen på Posten glömmer snabbt att Dan är en kund som betalar Postenmongonas löner. Dan kan inte heller hjälpa att man i Kina inte använder fakturor, avtal eller engelska som förstaspråk. Men det håller inte Posten med om och passar på att läxa upp Dan i hur man sköter sin logistik.

”Vi kan inte leta efter handlingar åt dig, du borde veta vad du har beställt. Vill du inte ha paketet då får du skriva till oss då returnerar vi det till avsändaren.
Mvh
Utrikes Brev Arlanda, Posten”

22 reaktioner till “Trevlig konversation med Posten Arlanda”

  1. Hahahaha… underbara posten… har varit med om EXAKT samma sak när en kompis skickade mig ett vadderat kuvert från Shengdu.. haha.. men men…

  2. Leverantörer som inte bifogar följesedlar kan iof dra %% h#l##¤e, särskilt när det skickas över gränserna.

    Det här med att bry sig när nåt går utanför ”systemet” existerar tyvärr inte (vad jag sett) på nåt stort transportföretag, möjligen undantaget UPS.

  3. Palmik: Ja, det är ett jävla meck, men Posten behöver inte vara rövhål för det 😀

    Jag är dock lika förbannad på leverantörer som inte kan följa enkla instruktioner.

  4. Som tur är så är din olycka en stor källa till humor och ironi, samt i viss mån sympati, hos oss andra så jag hoppas på fortsatta framgångar i motvind :-)

  5. Min spontana reaktion är att kineser brukar vara väldigt noga med dokument m.m. Vi har aldrig haft problem, och vi får otroligt mycket varor från Kina. Visserligen använder vi inte svenska posten i samma utsträckning utan får varorna direkt till frihamnen. När det gäller svenska posten så handlar det mycket om vem man pratar med. Nu på sommaren är det gott om trötta jävlar…

  6. Lider med dig Dan. Har varit i samma sits. Posten service känsla är mindre än noll. Glöm inte heller att dem kan ändra villkor beroende på vem som hanterar ditt paket för stunden. Enda stunden är man kreditkund andra är men kontantkort.. haha…

    Hoppas det löser sig för dig!

  7. När vi får paket från Kina är det aldrig problem. Eftersom posten, tullen etc lipar om de inte får sina dokument – är det bara att kräva dem från sina kineser. Har dock aldrig använt posten. TNT var riktigt omständiga. FedEx fungerar utmärkt!

  8. Jag är så trött på posten.
    skickade ett brev till min kollega med kvitton som ska redovisas.
    Skickar självklart rekomenderat, men de anländer inte (nu två mån tillbaka), jag har inte kvar kollinummret (kvittot jag fick) för jag antar att det ska komma fram om det är rekomenderat, det är ju liksom anledningen till man skickar rek. Ringer posten men de behöver kollinummret.

    Jag: Sök på mitt namn som ja gick ange så får ni säkert fram det?

    Posten: Det lagras inte, besök postkontoret de kan hjälpa dig.

    Jag: Ok.. (promenerar mot ICA)

    Jag: Förklarar händelsen.

    ICA Nisse: Tyvärr kan vi inte hjälpa dig vi behöver kollinummret.

    Jag: Jag har inte det, men jag vet bra exakt klockslag och adressen till det företaget brevet skulle ha som destination.

    ICA Nisse: Tyvärr..

    Jag: Men ni måste ju kunna söka i er lilla databas?

    ICA Nisse: Tyvärr.

    Bra system, inte!

  9. Jag kan iofs hålla med om att det jobbar en jävla massa hjon på posten, men det är ändå ingenting i jämförelse med alla idioter som posten måste ha att göra med varje dag. Vad som tycks saknas ovan är en förståelse för dels hur mycket jävla skit som strömmar igenom postterminalerna varje dag, dels hur dumma i huvudet en majoritet som verkar beställa grejer från utlandet är samt hur enormt dålig koll de har på bestämmelser och lagar som står utanför postens kontroll men som posten måste följa.

    Jag jobbade själv från 2005 tills i våras på posten utrikes arlanda, huvusakligen med EMS (som extrajobb varannan helg). När det just gäller Kina är det en hel soppa av skit som skickas: stora, tunga paket som väger 5-15 kilo och på vars innehållsförteckning det står: ”Gift $10” – Alltid! – utan notis om vad det innehåller. På en del skrattretande paket står det – mitt i sommaren – ”Christmas Gift $10” eller ”Happy New Year $10” på. Och alla från samma avsändare till en mängd svenskar runt om i landet. Jävligt givmilda företag de har i Kina må jag säga.

    Sedan förekommer mycket skit, försändelser av falska varumärken o.s.v. vilket är ett brott som vi som anställda har i uppdrag att stoppa på samma sätt som vi måste stoppa leveranser som innehåller droger, djur och annat olagligt. Ja, det har förekommit försändelser med levande ormar och skorpioner. Ibland kommer det försändelser med rutten mat – ofta frukt, fisk eller ostar som luktar förjävligt – och även dessa måste man ta hand om. Det är givetvis aldrig någon som vill kännas vid de här försändelserna när de väl har öppnats av tullen och någon ska ställas till svars. E-handlare kan vara riktiga svin (eller fegisar, hur man nu väljer att se på saken).

    Jag tror säkert att du Dan, eller ni andra som diskuterar här är seriösa människor, men ni behöver nog bredda era perspektiv en aning. Och Dan – på allvar – inte kan det väl vara så svårt att hålla reda på vad man beställer; även om man får många leveranser. Alla seriöst drivna företag – jag är själv egenföretagare – måste ju hålla koll på vad man importerar o.s.v. Annars kategoriseras man in bland de väldigt oseriösa e-handlare som posten har att göra med timme efter otröstlig timme sju dagar i veckan.

    Sedan är det ett stort problem att postisar kan vara väldigt inkonsekventa. Detta upplevde jag själv när jag jobbade där. En säger att en regel gäller, en att en annan gäller. Plus att tullen hela tiden ändrar instruktioner. Ofta ska man under en viss period granska vissa länder hårdare än andra.

  10. Oskar: Jag lider med dig. Jag har faktiskt själv jobbat på Posten.

    Jag har förståelse för mycket av det du skriver. Dock kan jag inte veta vilket paket det gäller om jag har 10 paket på Arlanda och jag inte får ett trackingnummer som stämmer överens med de jag fått från mina leverantörer. Då kan jag bara chansa, och då blir det ju fel.

  11. Vi vill uppmärksamma alla seriösa företag/affärskedjor m.fl. på de oacceptabla arb.miljöförhållanden som råder bakom Posten’s hemsidas välformulerade policy. Läs i Metro’s artikelserie om hur de postanställda som anmäler arbetsmiljöbrott/olyckor/tillbud bestraffas av företaget.
    Vår önskan med detta utskick är att väcka frågan hos alla seriösa företag om Postens agerande, syn på de anställda och regionchef Mats Ståhlgren’s kommentar på AMV’s kritik, överrenstämmer med den värdegrund de aktuella företagen själva står för.

    Postanställda allt oftare sjukskrivna
    De anställda på posten mår sämre och sämre. Det senaste året ökade sjukfrånvaron och i genomsnitt är varje anställd på Posten sjukskriven 28 dagar om året.
    Posten har enorma problem med att få sina anställda tillbaks till arbetet.
    I genomsnitt var nästan var sjunde postanställd borta från sitt arbete det senaste året. Av postens 42 000 anställda sjukskriver sig alltså hela 5 500 personer. Problemet ligger på ledningsnivån. Läs regionchef Mats Ståhlgren’s kommentar på arbetsmiljöverkets allvarliga kritik mot Posten Logistik!? (Artikeln är hämtad från tisdagens Metro.) Gå sedan in på Postens hemsida och ta del av Postens officiella arbetsmiljöpolicy.
    Vi vågar påstå att det här föreligger en viss differens emellan den bild Posten visar upp mot sina kunder och den verklighet de anställda upplever. Vi kan också upplysa er om att det kvinnliga skyddsombudet som slog larm till AMV, avskedades för ”överskridande av sin kritikrätt som anställd” .

    METRO Gbg. Tisdag 7 juni 2011
    Detta har hänt: Flera anställda på Posten Logistik i Göteborg vittnade om chefer som
    trakasserar och övervakar personalen. Några har blivit sjukskrivna på grund av det hårda arbetsklimatet och andra har sagt upp sig. I mars beslutade Arbetsmiljöverket att
    göra en inspektion. Den visar nu på flera brister. Posten får kritik för dålig arbetsmiljö!
    Efter artiklarna om mobbning och trakasserier. Nu får Posten kritik från Arbetsmiljöverket.
    Stressig och farlig arbetsmiljö. Bristerna. Stressigt jobb – turer hinns inte med, och det finns misstankar om att chaufförer hoppar över raster för att hinna. Oklar ansvarsfördelning –personalen har inte fått veta vem de ska vända sig till i olika arbetsmiljöfrågor. Oklara rutiner – All personal känner inte till rutinerna vid hot, våld och krishantering. Brister i säkerhetsutrustningen.
    Terminalen är smutsig och dammig, och utrymningsvägarna är blockerade.
    Personalen hålls utanför – har inte fått vara med och planera det om berör det dagliga arbetetPersonalen på Posten Logistik tvingas till ett för högt arbetstempo, och de får inte göra sina synpunkter hörda. Det visar Arbetsmiljöverkets
    granskning av arbetsmiljön. Inspektionen gjordes efter att personal anmält mobbning, trakasserier och dåliga arbetsförhållanden. Något som Metro kunnat avslöja i flera artiklar.
    Enligt Carina Berggren, inspektör på Arbetsmiljöverket, krävs det förbättringar. Verket kräver
    också att Posten gör någonting åt den farliga arbetsmiljön. – Det handlar både om riskbedömningar och rent fysiska brister. Posten har till och med den 30 oktober på sig att svara på hur man ska åtgärda bristerna. Men Mats Ståhlgren, regionchef för Posten, menar
    att bristerna inte är många, han vill inte heller kalla dem allvarliga.
    STINA BERGLUND@METRO.SE
    Läs även Metro via internet upplaga i PDF format från : Metro 24/1. 1/2. och 7/3.

    Föreningen Ofog Göteborg

  12. Jag får skit även fast det finns faktura och följesedel på paketet.
    Mina varor är värda mer än vad fakturan visar säger tullen, jag importerade saker som privatperson kan tilläggas.
    Nu håller dom på själva och uppskattar värdet på mina grejer fast jag säger att fakturan stämmer.
    Kan dom hålla på så?

  13. Posten en fara för sig själv ….
    Mitt paket kom till Arlanda sedan skickade de tillbaka till USA utan att ens fatta ..
    Värde mellan 15 – 25 tusen spänn HJälp vilka idioter sedan vill de att min kund i USA skall göra en reklamation Har ni HOLL I HELA HUVUDET :: VA FAN HÄNDER VEM FAN TAR ANSVAR .. Stolp skott ..

  14. Vill bara klarlägga en punkt. posten gör som de flesta större brev och paket trasportörer endast ett arbet åt tullverket. I dessa uppgifter ingår att uppskatta om ett uppgivet värde på en försändelse kan anses som rimligt. Tullen ger riktlinjerna för hur arbetet ska utföras. När företag är mottagare så försöker vi att se till att fakturor och liknande stämmer med vad som är uppsatt som värde, detta för att det vid några tillfällen kommit klagomål då postens tullklarerare följt uppgivet felaktigt belopp. Orsaken till klagomålen är att företag behöver uppge moms och dyligt till skatteverket.

    Jag kan bara be om ursäkt för den klumpiga formuleringen på svaret från mina medarbetare, men i realiteten så har de få alternativ när inget innehåll är uppgivet på paketet.

    Ett annat alternativ, om det är flera försändelser som ankommer med samma flyg, är att skicka in en lista med alla kolli-nummer med faktura-kopior. detta gör att exakt innehåll i ett specifikt paket inte är lika nödvändigt, då dessa försändelser kan paketeras ihop för samtidig utlämning. Förutom denna vinst, så behöver posten endast ta ut 1 avgift för arbetet med sändningen.

    för ytterligare information:
    http://tullverket.se/

    Vet tyvärr inte vad som kan ha hänt vad gäller USA paketet som nämns, men vet att det finns lagar och regler för max belopp vid import/export av varor som hanteras av olika postbolag/postverk, samt sammarbetet mellan dessa.

    m.v.h.
    en av arbetarna på ptm. Arlanda

  15. Det som stör mig är att tullbehandlingen tar sån tid. Det vore fint om paketet kunde flaggas i spårningen om tullrånet (eller deras allierade mörkmakter, posten arlanda) anser att kompletteringar kring värde/innehåll måste ske av mottagaren, så att paketet slipper ligga i flera dagar. Detta är speciellt irriterande när man pröjsat sura slantar för expressleverans.

    Och ja, det finns givetvis en dimension av bristande tålamod, då tullen/posten knappast tillför mervärde, utan snokar och lägger sig i vad jag har beställt, och tar bra betalt för ingenting. Pengar som sedan försvinner i administrativa kostnader samt s.k. skatt/moms som hälls direkt ner i bidrags och bondfesternas svarta hål.

    Således, förutom den tidsmässiga stölden så sker även ekonomisk stöld samt kränkning av den personliga integriteten. Men visst, vi har den riksdag och regering vi förtjänar, som alltid i en demokrati. Men jag tycker ändå att det är beklagligt att dels så visar inte medarbetarna på något civilkurage genom att medvetet bara släppa igenom allt, och dels att medborgare väljer tjuvar till riksdagsmän i hoppet om att få några korvören när dom blir sjuka eller går i pension (vilket inte lär hända ändå). Det är alltid lätt att rösta för stöld (eller statsvåld om man gör motstånd) och regleringar när det inte drabbar en själv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *