guldfisk.jpg

Guldfiskar kan bli ganska stora, men hur stora de blir beror på omgivningen. En guldfisk i en glasskål når bara en viss storlek, medan en guldfisk i frihet kan bli enormt mycket större.

Det samma gäller för människor. Våra glasskålar kan däremot vara av helt annan karaktär. Ett tråkigt jobb, en ostimulerande utbildning eller rädsla för att misslyckas. Oavsett vad det är så vet vi ofta om själva vad som håller oss tillbaka.

Desto tidigare du krossar dina skålar desto större kommer du bli.

guldfisk2.jpg

Sedan avslutar jag detta inlägg med lite lästips hos några kollegor:

Publicera din affärsidé hos Disruptive.
-50 Resurser för Internetmarknadsföring hos Bard
-Liljankoski om hur han lade om sin e-handelsstrategi.

Average Rating: 4.4 out of 5 based on 250 user reviews.

13 reaktioner till “”

  1. Helvete, det är ju hogpack-dan?! :-)

    Det verkar ju gått bra för din tshirt-business, kul! Långhårig och med skjorta, kavaj och slips, kan du ens med att bo kvar i Skåne så?

    Om du inte direkt kommer ihåg mig så stökade vi runt på en Tyskarna från Lund-spelning i Göteborg för några år sedan, du kan ju spana in artikeln du länkat på Disruptive eller min ”hemsida” för att se vad jag pysslar med nuförtiden.

  2. Har en fråga har eftersom du är duktigt på nätet…
    tycker du att om man startar en sida som enbart riktar sig till svenskar ska registera domän .com, .net, .nu osv utöver .se namnet? jag ser att du inte gjort det vad gäller Dan.se. gör du det med andra sidor?

  3. Haha, pipan alltså… ja, sedan dess har jag slutat röka (flera gånger om) men fortsätter ge bort konstiga saker. Senast var det min cowboyhatt när jag flyttade, till en luden lastbilschaufför i Götet.

    Men alltså, om du nu så förespråkar att krossa skålar, hur kommer det sig att du och många med dig håller sig i den svenska ankdammen? Allting är på svenska och i princip inget är översatt, både vad det gäller bloggande och marknads-siter. Är det egentligen så omständigt, speciellt med tanke på att för bra idéer så så borde ju åtminstone hela euroland vara en potentiell marknad (och hela engelskspråkiga världen en trägen åskådarskara). Översättningstjänster går att köpa billigt via nätet även om lokal representation kan vara bökigare… varför ska ni vara så förbannat svenska? :-)

    Just nu är jag lätt sömnlös på grund av sjukdom, så jag roar mig med att läsa ”Toxic Sludge is Good For You”. Den ger mig god lust att för nytta, nöje och profit med guerilla-marketing-metoder vinna åtminstone den yngre delen av den etnisk-ryska befolkningen här till Estland på riktigt (du känner säkert inte till det, men de är en stor minoritet och integrationen är rent bedrövlig). Ett lovvärt ändamål.

    När man väl känner sig en smula inspirerad, så undrar man lätt varför de flesta ideella grupper är så oerhört o-sluga och klumpiga du vet…

  4. Apropå Toxic Sludge så är ju Metal sludge en bra sajt som har en lista över de största kukarna bland hårdrockarna…

  5. PicooZ har för kassa marginaler samt så säljer alla dem och konkurrerar med prissättningen. Inget för mig.

    Ang. att man agerar i Sverige är det för att det är enklare. Alla mina kontakter är svenska, alla mina sidor och så vidare. Att lansera internationellt kräver nätverk och kontakter som många svenska aktörer saknar.

  6. Angående SilverLit Picooz förstår jag det, jag tänkte givetvis på de mer exotiska modellerna som var i videon, men det kanske är samma sak där.

    Hmmm… skulle du inte ändå vinna mer på skalan än du skulle behöva lägga för besväret så att säga?

    När det gäller immateriella saker som t.ex. bloggande är det för mig i alla fall självklart att göra det mesta på engelska, det är så mycket tillgängligare då.

    Ta inte illa upp, vi har nog alla våra skålar vi kan krossa för att byta dem mot ständigt större. :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *