mm_nope_still_retarded

Få har väl missat att Jajja har skickat ett hotbrev via sina advokater på Sandart & Partners. Det är ingen stämningsansökan till tingsrätten vi talar om här utan ett rent brev där Jajja i princip säger, att om Nikke tar bort all misskrediterande information om Jajja, så kan man tänka sig att inte stämma honom eller Carnaby.

Carnaby, vad är det?

Jo, Carnaby är företaget som Nikke jobbat på tidigare och som Jajja försöker göra gällande står bakom smutskastningen av deras företag. De försöker alltså få det till att Nikke agerar i deras sak och försöker ge dem marknadsföringsfördelar gentemot Jajja genom att publicera påståenden om att Jajja är spammare och oseriösa på Nikkes blogg. Påståenden som i och för sig är sanna, men kan strida mot marknadsföringslagen om de uppfyller vissa rekvisit som vi ska gå vidare med här nedan.

Spam, Blam whatever?

SEO är en smutsig bransch, ingen tvivlar på motsatsen. Vad som är gråzon, oetiskt och regelrätt är subjektivt från aktör till aktör. Den som bestämmer är Google. SEO kan inte bryta mot lagar, bara oskrivna etiska regler och Googles riktlinjer. Det finns inget rätt eller fel om du frågar mig. Om Jajja kör med länkkataloger och spambloggar, så är det inget som gör mig något sålänge deras kunder vet vilka potentiella risker de tar genom att jobba med ett SEO-bolag som inte följer Googles riktlinjer.

Dock är det viktigt att poängtera att inte endast Jajja sysslar med SEO-strategier som strider mot Googles riktlinjer, det gör nästan alla SEO-bolag. Google vill såklart inte att någon ska jobba med off-site (alla inlänkar osv som inte är direkt arbete på egna hemsidan) SEO, det gör livet mycket svårare för dem och deras fina algoritm eftersom all offsite-seo är manipulering av sidors länkkraft och ranking. Så är det bara om du frågar mig. Sedan finns det en mycket bred skala för vad som är ”ok” i de flestas ögon och för vad som är ren spam.

Så varför kritiserar alla Jajja?

Jo, Jajja var en av de första svenska aktörerna i branschen, de har gjort det mesta. Både bra och dåligt, men de är mest kända för det senare. De var företaget som fick sina kunder bannade ur Google, de har blivit påkomna med systematiskt spambloggsarbete och de har kört länkfarmar på kundernas sidor. Inget olagligt med detta, men problemet är att Jajja är lite dåliga på att berätta för sina kunder vad de gör och därför är de också ofta föremål för kritik bland kollegor och konkurrenter såväl som från folk utanför branschen. Men är de ensamma? -Nej absolut inte. Guava och de andra företagen gör samma saker vågar jag påstå. Skillnaden är väl att de inte klantat sig så mycket i offentlighet som Jajja och därför blir mindre utsatta för granskande ögon.

Så vad är anklagelserna?

Även om hotbrevet från Sandart är mycket dåligt formulerat (säkert någon praktikant) utan hänvisningar till lagrum eller de såkallade praxis-domarna i ”liknande fall” så säger marknadsföringslagen följande i 18§ om jämförande reklam:

En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter bara om jämförelsen inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken

Vad är brottet då?

Jajja gör här gällande att Nikke jobbar för Carnaby eller har ägarintressen i Carnaby. Carnaby ser de som en konkurrent och de påstår att de via Nikkes blogg misskrediterar dem exakt enligt vad som är förbjudet i 18§. Men Carnaby?… Enligt Nikke är han inte alls delägare utan bara en av de frilansare som Carnaby samarbetar med och rekommenderar. Varför går man ens på Carnaby och inte Nikkes egna firma?

-Jo, för då går marknadsföringslagen i strid med yttrandefrihetslagen. Jajja kan inte bevisa att Nikke skriver sina åsikter i form av företagare och inte som privatperson. Gränsen är omöjlig att dra, vilket gör att han aldrig skulle kunna åka dit på det. Så istället går man omvägen till Carnaby som helt uppenbart är en konkurrent, med vissa band till Nikke. Det är långsökt och tunt, men det är också bara ett hotbrev… glöm inte det.

Yrkandet då?

Jo Jajja och deras amatörjurister (sorry, men ni är verkligen dåliga på att formulera ett hotbrev så jag måste ge er en känga. Se det som positiv kritik. Något ni kan jobba på!) kräver Nikke och Carnaby på 750.000kr var i vite… hmm men vad nu, kräver de en privatperson på vite… för ett yttrande som precis gjorts av ett företag via Nikkes blogg? Nu får de nog bestämma sig lite här. Antagligen lät det farligare om båda fick vite om 750.000 än om de fick dela summan. 750.000 kronor delat på två är trots allt bara 70 praktikanttimmar hos Sandart & Partners och det är ju ingenting! (hoho).

Vite är dock inte skadestånd utan innebär att om Jajja får rätt i domstol så kan Nikke & Carnaby få 750.000 i böter OM de bryter mot det domstolen fastslagit.

Utöver detta kommer Jajja yrka på ersättning för utebliven försäljning och intäkter pga yrkandena. Denna summa är nog betydande, jag skulle gissa på 5-10 miljoner säkert.

Man hänvisar till praxis…

Jag har nu läst igenom de senaste årens domar i Marknadsdomstolen (MD) och vitesnivån ligger på denna nivå. Letar man igenom fallen så finns det många fall där ett företag påstår något om något annats företags produkter och säger att de är sämre än deras egna. I dessa fall verkar MD oftast döma till sökandes fördel. Resultatet blir då vitesföreläggande samt att kärande får stå för sökandes rättegångskostnader.

En röd tråd i alla dessa fall är dock att företag misskrediterat konkurrenter utan belägg för det. Nikke har inte gjort det, han har bara berättat hur Jajja jobbat och visat bevis för det. Rent teoretiskt kan man inte ens säga att det är misskrediterande eftersom han inte säger att Jajja är dåliga på SEO eller på att få kunderna att ranka. Det är en sak om han hade sagt att de var dåliga på SEO och tog överpriser för undermåliga tjänster, men det gör han inte.

Vem vinner?

Kan Jajja bevisa att Nikke har skrivit sin personliga blogg i syfte att misskreditera Jajja för att ge Carnaby en marknadsföringsfördel så kan de vinna en tvist. Men eftersom det vore ungefär som att lyckas bevisa följande scenario:

Pelle som jobbat i Telias kundtjänst för 2 år sedan och nu driver en personlig blogg i vilken han säger att Telenor suger balle och är dyrare än Telia med sämre täckning. Han gör såklart detta för att främja Telias försäljning.

Så förstår ni själva hur långsökt detta är.

Varför gör Jajja detta då?
Desperation, irritation och maktlöshet är några ord som känns naturliga. Jajja sysslar med kontroversiell SEO och de vill inte att folk berättar det för deras kunder. Deras kunder skulle då ställa krav och vilja ha garantier eller rentav byta SEO-bolag till något som i alla fall försöker hålla sig till Googles riktlinjer.

Jajja vill med ett sådant hot såklart sända tydliga signaler till att nu får det vara sluttjatat om oss, hacka på någon annan! Jajja åstadkommer såklart exakta motsatsen, vilket de borde inse. De är ju trots allt inte idioter, så de vet att Nikke har hela webbsveriges stöd och även stort inflytande i stora bolags SEO-upphandlingar och strategier.

Helt enkelt startar man ett krig, inte mot Nikke utan mot något mycket större. Ett krig man kommer förlora och det kommer kosta så mycket mer än vad man förlorat hittills på att Nikke berättat sanningen om deras metoder.

Slutsats
Jajja är desperata och försöker påskina att Carnaby använder Nikke Lindqvist för att misskreditera en konkurrent. Något som de omöjligt kommer att kunna bevisa och därför kommer att ogillas av Marknadsdomstolen.

Average Rating: 4.7 out of 5 based on 267 user reviews.

29 reaktioner till “”

  1. Det Jajja startar är inte ett krig mot alla ”jag vet bäst för jag driver ett litet seo fötetag och är avundsjuk på alla bolag alà Guava, Getupdated, Jajja med flera och har för mycket tid att snacka en massa skit på min blogg” utan får folk att vakna och inse faktum att alla gör samma sak.
    Inklusive dig själv!
    Alla som jobbar med SEO gör samma sak och jag tror faktiskt att Jajja kommmer få mer av detta än tidigare vilket bara varit en massa, skit!V arje SEO tönt man pratar med säger samma sak numera och det är att Nikke är en idiot och du kommer inte långt ifrån:)

  2. Hej Dan! Tack för ett långt och välskrivet inlägg. Vore intressant att höra om hur det gick i drabbningen med skattmasen. För alla företagare som troget läser din blogg vore det extremt spännande att höra hur en revision går till i praktiken. Det är ju lite mytomspunnet, och med din medryckande berättarstil vore det ju sjukt kul att höra. Ser fram emot det inlägget! Du kan ju utelämna delar av det hela som är jobbiga (eventuella grejor de inte gillade), men i övrigt vore det kul att höra en detaljerad redogörelse. Håller tummarna för ett sådant inlägg!

  3. Nicklas, ungefär vad du också sysslar med och alla andra som sysslar med SEO, ut mot kund eller för eget bruk.

    Måste säga att jag är förvånad att detta inte kommit tidigare, att så många hängt rygg på Nikke och hans korståg när han VET att andra kör likadana race. Den stora skillnaden är att Nikke inte skulle kunna rota upp hur t ex karriarguiden.se optimerades off-page för då går han mot ”sina egna” vilket kan slå tillbaka mot honom själv.

    Ska bli intressant att följa detta och jag håller mina tummar för Jajja och hoppas de lyckas tysta Nikke en gång för alla.

    Många klagar nu på att Jajja ”gör att branschen” kommer ses som ännu mer oseriös, och då måste ni komma ihåg att tacka personen som dragit igång det hela:

    Nikke Lindqvist

    /Patrik Berggren

  4. Man kan tro att du är anställd av Jajja Patrik, du har försökt smutskasta mig rätt länge nu. jag driver ingen seo-firma som du verkar har riktigt svårt att förstå. Jag skiter fullständigt vad Jajja och Nikke håller på med, men gör en sökning på jajja så ser man att man inte ska göra affärer med dem.

  5. Jag smutskastar inte, jag belyser bara att det inte enbart är Jajja som sysslar med länkbyggen.

    Att du kommer upp beror på att du är inne och slåss i samma serp:s som jag, därav ser jag hur du bygger dina länkar.

    Tål du inte att bli granskad? Kan du inte stå för ditt länkbygge? Ändra då taktik!

    Oavsett om man söker på Jajja så ser man vad ”andra tycker”, bl a påhejjade av Nikke och hans ryggdunkare. Har du gjort affärer med Jajja själv för att se om det stämmer?

    Nej, jag är inte anställd av Jajja, eller någon annan. Gillar bara inte hyckleriet i denna bransch och tar upp det jag ser som liknar det Nikke & Co. har svårt för. Det finns överallt, bakom dina länkbyggen, bakom mina, bakom allas!

  6. Jajja är inget annat än skitstövlar. Det finns mycket under ytan som aldrig kommer upp. Ett exempel kan ju nämnas en domän jag tidigare använt till företaget och sen inte förnyat. Domänen har sedan reggats av Jajja pga av PageRank, gjort en spamblogg av och värst av allt, kapat konto till diverse tjänster där jag använt en mail på domänen. Vid kontakt med dom förnekar dom såklart att det är deras. Men det är ganska uppenbart när man ser att domänen står på Björn Jacobsen, en av grundarna till Jajja, samt att en del av de företag som länkas från bloggen har tracking-kod från Jajja. Bluff&Båg, hoppas ni förlorar i rätten och kånkar ert ruttna bolag.

  7. punkten: Det kommer när det är över, inte innan. Jag har inte fått beslutet än.

    Patrik: Jag vet dina åsikter och du vet att jag inte säger emot att de flesta stora använder Jajja-tekniker. Jag har ingen personlig åsikt om spam, men att dra in Nicklas och andra som gör seo för egen skull är ganska missvisande. Det är skillnad på att ha 100-tals kunder som är ovetande om hur man jobbar än att göra lite ”fulbyggen” för sig själv eller hur?

  8. Dan,

    jag vet. Men, det enda skillnaden ÄR storleken på utförandet, i praktiken är det samma sak.

    Ska man ”släppa” på vissas länkbyggen och titta åt andra hållet medans man ska gå med elektronmikroskåp på ”de stora utsatta”?

  9. Som företag, litet eller stort, bör man förhålla sig till etiska och moraliska regler i allt högre grad. Detta är ett exempel, miljöpåverkan ett annat. Desto större företag, desto större skyldighet har man att föregå med gott exempel då makten att förändra och leda är större.

  10. Även om Jajjas metoder inte är olagliga i sig så skulle nog deras drabbade kunder kunna stämma dem för att ha förlorat sin synlighet på Google. Eller?

  11. Hello,
    varför blir marknadsföringslagen tillämplig? bloggen drivs juh knappast i marknadsföringssyfte.

  12. Patrik Berggren, din lilla skojare :) Varför måsta du dalta detta på alla svenska webbplatser som tar upp ämnet? Om du nu tycker att det är så viktigt att belysa att fler än bara Jajja håller på med oetiska metoder – så öppna en blogg och skriv om det själv!

    Nikke har valt att belysa Jajja och deras metoder, han har ingen skyldighet att göra det om någon, men väljer att göra det om Jajja.

  13. I would like to mention that it is not our ”Kalle Anka” that has made the first comment on this blog. I do not speak Swedish and therefore used Google translater and found out that Kalle Anka = Mattias Kjellqvist”..)

  14. Jag jobbar på ett mindre företag som blev kontaktade av Jajja. En ganska påig säljare ville kränga på oss deras blufftjänster, som i att de skulle plantera våra siter på en massa fejkbloggar osv. Vi sa bara ”jaja, skicka en offert”. Sen började det trilla in fakturor. Vi bestred fakturorna, utan svar. Sen kom samma krav från inkasso. Nu blir det väl domstol. Maffiametoder.

  15. Jobbar som webbutvecklare, en site som jag har gjort har använt Jajja för sökoptimering. Hur slutade det? Block på Google för att de hade inlänkar som var onaturliga :( -> Orka med sökoptimeringsbolag, snabb och kortsiktig effekt. Sen då? Jo Google hinner alltid ikapp.

    Tyvärr hade Jajja projektet börjat innan jag tog på mig att göra webbsidan. :(

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *