Ibland sover man som domänägare dåligt om nätterna, kanske vaknar man upp ur en mardröm där man drömt att man jagats av Name Navigation som försökt snapbacka en domän man glömt förnya… Det händer mig ofta.
Jag behöver ett skydd som är vattentätt, jag behöver NameSafe.se

I dagsläget är det bara ett koncept och jag hoppas jag ska slippa utveckla tjänsten pga. att någon annan har gjort, eller kommer göra det istället. Jag betalar gladeligen för mig.
Tjänstens syfte är att skydda domänägare från att förlora sina domäner. Följande skyddsnivåer hade jag tänkt mig:
-Göra whoisuppslagningar för att lista expiry-dates och i applikationen varna när dessa går ut.
-Göra uppslaggningar mot expirylistor (ex IIS lista som kommer då och då) för att eventuellt hitta domänerna där.
-Kunna ställa in om en domän har innehåll eller inte och en gång om dygnet kolla så att man får rätt http-response när man anropar sidan. Detta för att se om aktiva tjänster blir inaktiva och eventuellt har hamnat i karantän.
-Gärna fler skyddslager om möjligt.
-Import via xls,csv,text och koppling till IIS-konton för automatisk parsning och tilläggning i NameSafe.
-Grym stabilitet och drift.
Vem blir först? Gimme Gimme!



6 kommentarer

september 28th, 2008 at 4:30 e m
Vad skulle vara en rimlig månadskostnad för denna tjänst?
september 28th, 2008 at 4:34 e m
Beror nog på vem man frågar. Jag hade kunnat betala över tusenlappen per år i alla fall om jag fick de funktioner jag specat.
september 28th, 2008 at 5:47 e m
Inte prövat den själv – men har du kikat moniker.com?
september 28th, 2008 at 6:11 e m
Nej, tvivlar på att de har minst tre lager säkerhet som jag kräver så jag orkar inte testa
september 28th, 2008 at 10:04 e m
Kanske är lite off topic men loopia har ju prepaid funktionen där man laddar på sitt konto med pengar och då betalas alla ens domän fakturor automatiskt(går att göra personliga inställningar).
Det borde väl vara en liten trygghet?
september 29th, 2008 at 12:01 f m
Har samma idé men brist på tid.
september 29th, 2008 at 12:12 f m
TONY: Då blir det väl ännu värre? Dvs att man pröjsar för 5år sen glömmer man och alla ens domäner går ut
Sen så nämnde du Loopia och trygghet tillsammans
september 29th, 2008 at 11:20 f m
Det finns ingen faktura som man betalar snabbare än en domänavgift på sina toppdomäner.
och därför tror jag på funktionen där domänägare alltid går säker.
Problemet för NameSafe är att om funktionen blir populär kommer de stora webbhotellen konkurrera ut NameSafe då de själva inför den. Då användare föredrar att ha allt på en och samma plats.
Men eftersom jag vill ha funktionen så SKRIKER jag ut till Binero – LYSSNA PÅ DAN och inför denna funktion bland era webbtjänster. (Är en trogen Binero-användare)
september 29th, 2008 at 1:37 e m
Alltså jag köpte några domäner för snart ett år sedan som snart går ut. Måste man förnya dem själv eller får min inte automatiskt en faktura om man inte valt att säga upp sin domän? Hur gör man?
september 29th, 2008 at 2:29 e m
Köp en korv, senapen får du gratis.
september 29th, 2008 at 4:05 e m
Ola: Jag tror att det funkar så att när ens saldo är urholkat(dvs det man tankat på i förskott) så skickas det ut en faktura via e-mail i vanlig ordning.
Annars skulle det ju vara högst konstigt.
Och visst vet jag att jag nämnde Loopia och säkerhet i samma kommentar, det var lite av poängen i denna blogg.
(Har ju själv följt kritiken mot dom och är nyfiken på uppföljningen).
Sitetips:
http://www.uglypeople.se (Botar din gråa vardag)
september 30th, 2008 at 11:53 f m
Men är det inte just denna form av tjänst som man får om man går till ett bolag som faktiskt ägnar sig åt att administrera dina domänportföljer? En bra Registrar mao?
De finns ju i alla prisklasser men i segmentet nånstans mellan Loopia (Budget) och Domaininfo (Dyrt) har jag hittat http://www.nameisp.se som dessutom reggar all sköns olika domäner, inte bara 10 TLD’er som Loopia. De har en ganska underhållande tjänst där man kan regga domäner via SMS också om det är riktigt brådis ; )
// ; ) Kalle
september 30th, 2008 at 12:34 e m
Nej, det är inte samma tjänst. Registrarer klantar sig hela tiden och sumpar domäner oavsett kvalitetsnivå.
september 30th, 2008 at 12:56 e m
Oj vad krasst ”…oavsett kvalitetsnivå…”, det är ju nästan som att säga att tjänsten NameSafe.se inte heller kommer att fungera – ens med en hög kvalitetsnivå – eller?
Om en utvecklare jobbar för en registrar så betyder väl inte det att ett kontrollsystem automatiskt blir sämre?
Jag tycker att de Registrar:er jag använt har skött sig ganska bra t.o.m. Joker.com gjorde det omöjligt för mig att missa en påminnelse…
// ; ) Kalle
september 30th, 2008 at 12:58 e m
Kalle: Namesafe är inte en ersättare. Det är en extra säkerhet utöver faktureringsrutiner hos IIS och registrars.
Men ja det var lite krasst sagt, men jag vågar lova att det är sant.
Vad händer om ens mail är nere i 2 månader medan registraren påminner dig och du samtidigt flyttat?
september 30th, 2008 at 1:11 e m
Då förstår jag tjänsten lite bättre, du vinner alltså en viss frihet att välja flera olika registrar:er men har kvar kontrollen via NameSafe… Men i ditt ”gå-under-jorden + flytta” scenario får du ju inget failsafe ändå via det, visst SMS finns ju kvar som avisering, men om du byter nummer då? För att det verkligen skall fungera måste nog denna tjänst ha en stående tillåtelse att dra pengar från ditt kort alt. lägga ut tills du har hört av dig…
Om du har ett bolag så förutsätter jag att din Registrar betalar åt dig och sedan får du pröjsa, beror väl lite på om man valt budget eller betalar lite mer till sin registrar…
// ; ) Kalle
september 30th, 2008 at 1:16 e m
Namesafe förutsätter att användaren aktivt använder tjänsten för att granska larmrapporter som genererats och markera dessa som lösta.