Jag skrev ju i mitt första inlägg om Fyndiq att det var smartare än vad man först kunde se och att det fanns saker jag inte ännu kunde berätta. Men nu kan jag!

Fyndiq är som Spotify!

Yeah right säger du, Hell yeah säger jag! Fyndiq är ett fyndvaruhus som vill bli Ullareds motsvarighet på nätet. Det smarta är att vi åstadkommer detta genom att lösa ett problem samtidigt. Nämligen problemet med e-handlare som har massor av hyllvärmare eller felinköp som de inte kan eller vill sälja i sin egen webbutik. Vi säljer dessa varor billigt och ger konsumenten en kanondeal samtidigt som e-handlaren frigör kapital och hyllplats.

Spotifygrejen då…. ja vi inser ju att denna affärsidé bygger på att vi får många anslutna e-handlare som lägger upp många bra varor. Det är så ekosystemet går runt och hur löser man det bäst om inte genom att göra som Spotify och gå till plattformsleverantörerna och erbjuda dem att bli delägare i Fyndiq. Sagt och gjort, två av Sveriges största plattformsleverantörer (E-butik.se och Nordisk E-handel) är nu delägare i Fyndiq och de har full integration för sina 2200+ webbutiker (innebär att de bara klickar på en knapp så skickas en vara till Fyndiq).

Så shoppa lite nu

Vi öppnade förra veckan och ordrarna rullar in. Själv har jag sålt mer under några dagar av varorna jag har ute på Fyndiq än jag sålt av dem under 12 månader innan, så bara där har vi beviset på att det funkar.

Shoppa gärna lite själv eller spana in siten och kom med kommentarer, eller varför inte läsa artikeln i InternetWorld om oss. Många sköna troll kommenterar dessutom i den och bara det gör den läsvärd.

Average Rating: 4.4 out of 5 based on 194 user reviews.

37 reaktioner till “”

  1. Två stora delägare:) Nordisk ehandel omsätter ett par millar och är knappast stora, dessutom inte speciellt bra men det hör ju inte med detta att göra!
    E Butik är ju däremot en bra aktör.

    Däremot tror jag på konceptet och hoppas det blir en succé!

  2. Är det av någon särskild anledning ni valt så ”enkel” design om man skall vara diplomatisk? Dina egna shoppar är ju väldigt snygga om man jämför… :)

    Hoppas det går kanon, jag tror på iden!

  3. Vad händer om man vänder på det? istället för en central webbshop, har man ett centralt lager och sen låter vem som helst sälja varorna i sina webbshoppar?

  4. Det kan man säkert göra och många erbjuder dropshipping idag, dock inte så vanligt i Sverige. Dock är det inget man startar utan att ha egen försäljning eftersom risken blir väldigt hög om man inte har egna försäljningsflöden.

    Men om någon startar ett stort distributionslager med egna produkt så hamnar de ju direkt i hyllvärmarträsket och då får de gärna ringa oss 😉

  5. @E Jag gillar vår design, den känns helt rätt för det vi vill förmedla. Kul, billigt, fynd, men det är fler som har kommenterat designen så vi kanske ska fundera ett varv till där.

    Men vi vill ju inte vara en designbutik heller, vi är Ullared på nätet. Se på Ö&B, Rusta, LIDL, Netto osv, de har liknande formspråk tycker jag och då känns vårt modernare.

  6. Jag tror på Fyndiq och gillar designen. Och den som bryr sig om trollen på IDG borde sätta sig med en duktig terapeut och utröna om han/hon kände sig oälskade som barn. Smart med färdiga kopplingar till Nordisk e-handel och E-butik. Borde ni inte få till en koppling till Textalk för att täcka in de största små plattformarna. Jag ska testa Fyndiq på ett par partier misslyckade inköp.

  7. Jag precis fyndat på Fyndiq. En Sverigeklänning till min lilla dotter. Shoppen funkade bra visserligen körigt med 3D Secure på kortbetalningen. Beställningen kom snabbt i ett handtextat kuvert, kanske skulle det inte skada om alla e-handlare fick Fyndiq-klistermärken att klistra på paketen för att göra det lite mer enhetligt.

    Nöjd Kund

  8. Ni måste ha missförstått konceptet med ÖoB och alla andra varuhuskedjor ni försöker efterlikna på nätet.

    Dessa handlar inte med överskottspartier, utan har enorma inköpsvolymer och kan på så sätt få ner priserna som dom gör.

    Visserligen är Fyndiq ett bra affärskoncept men inte som Gekås & Co.

  9. Ah, jo vi bara gör en liknelse där. Vi försöker inte fungera som de fast på nätet, då hade vi inte jobbat med e-handlare.

    Det är bara något vi säger för att folk snabbt ska förstå att det handlar om bra priser och brett utbud.

  10. Jag gillar konceptet. Det som brukar vara lurigt är att få en enhetlig grafisk profil med produkter fotade på olika sätt. Själv så brukar vi aldrig köra tokrea på nätet då kunden har rätt att returnera och slippa alla kringkostnader (utan returfrakt). Jag gissar att det krävs ganska stora volymer för att det ska generera bra inkomster. Det ska bli kul att följa.

  11. Hur fungerar det rent praktiskt om kunden plockar på sig tio olika varor från tio olika e-handlare? Får han tio paket skickade till sig då?

    Både Eniro och MSN har förövrigt haft liknande ”butiker” integrerade i sina sidor. Båda gick dock i graven eftersom ingen handlade. Men alla vet ju att Eniro och MSN har kompetensfaktorn emot sig. Så hittills tror jag inte det är någon med normal begåvning som har provat. Man kan alltså säga att ni är först ut i alla fall =)

  12. @Kalle Jepp det är helt klart ett problem, som vi försöker jobba med men det är svårt ibland. Volym är kritiskt, annars funkar inte affärsmodellen precis som du säger :)

    @Gustav Då får man 10 paket japp.

  13. Smart koncept, tyvärr tror jag inte att det kommer fungera.
    När jag besökte hemsidan så gick jag lika fort bort ifrån den.

    men jag hoppas innerst inne att det kommer att gå bra. Lycka till

  14. Fraktintäkten fördelas mellan alla e-handlare i en order.

    Har kunden bara köpt varor av en får ehandlaren hela frakten. Har de köpt av två får de dela fraktintäkten.

  15. Hallå där underbara människor. Jag är på väg att starta ett e-handel företag men vet inte riktigt vilken e-handel plattform jag ska vända mej till. har ni några tips funderar på e-butik.se(känns lite kantig!?)någon med erfarenhet av dem?

  16. Fyndiq är noga med att tala om att konsumenten gör affär med de enskilda säljarna i deras varuhus. Men fakturan kommer de facto – med moms och allt – ifrån Fyndiq. Det står ingenstans vilka kunden i verkligheter (Fyndiqs) gjort köpet av? Vem är säljaren? Jag undrar hur konsumentköplagen ser på detta. För mig verkar det som om Fyndiq är säljaren de facto alldeles oavsett vad de de försöker friskriva sig ifrån.

  17. @peter konsumenten gör affären med Fyndiq och vi följer konsumentlagen och står för ansvaret med reklamation, retur och ångerrätt. Sedan tar vi dialogen själva med handlaren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *