isabella.jpgDet var förra våren som Johan Kinnander lämnade jobbet som vd för Google i Sverige. Senare samma sommar bildades Blondinbella AB med Isabella Löwengrip som frontfigur.

Gissa vem som är styrelseordförande i Blondinbella AB. Gissade du Isabella Löwengrip har du fel. Styrelseordförande är nämligen Johan Kinnander som även numera driver SidAndSally.com

Frågan är när smygreklamen för nykomligen bland klädbutiker på nätet börjar komma. Hittills har det varit dåligt på den fronten, men kanske får vi se en förändring när Johan & Co inser att e-handel inte handlar om att köpa adwords och bli rik.

johan_kinnander_200.jpgSannolikheten är väl stor att hans ordförandeskap hänger ihop med karriären på Glife och att det finns någon form av samröre här.

Det jag undrar är dock hur många av aktierna som fröken Isabella själv förfogar över. Majoritet eller marionett?

Till sist vill jag avsluta med ett tips jag fått från hemliga källor:

mrx.jpg

Average Rating: 4.4 out of 5 based on 298 user reviews.

28 reaktioner till “”

  1. Nu läser jag ju bloggar med mer substans än Blondinbella, så jag kan ju ha fel bild av den, men hur kan folk vara intresserad av att läsa om vad en 17-åring har för kläder på sig en viss dag eller vad samma person senast åt?

    Ok, vi ska inte hata Blondinbella. Vi ska hata alla hennes läsare som gör att cirkusen kan fortgå.

  2. Till Thomas, du kan hata hennes målgrupp hur mycket du vill. Målgruppen skiter i vad du tycker om den. Du själv kommer dock aldrig kunna sälja något till den målgruppen eftersom du fördömer deras behov innan du ens vet vad det är. Vi killar kan tycka att tjejers intressen är ganska töntiga. Förmodligen är det därför som utbudet av tjejprylar på nätet är ganska litet i jämförelse med killprylar (killar står för 95% av produktionen). 50% av totala behovskakan borde alltså vara dåligt tillfredställd och därmed finns det stora pengar att tjäna. Se på Stardoll, dom gör ett standardflashspel tjejjigt och helt plötsligt har dom 12 miljoner användare (trots att det redan fanns miljoner flashspel som ingen använde).

    Jag tycker du gör rätt i att fråga dig själv ”vad är det som är intressant med hennes blogg?” men du gör fel om ditt svar blir ”inget, hennes läsare består bara av idioter”.
    Personligen tycker jag fröken Löwengrip verkar vara en intressant entreprenör (hur många 17-åringar som startar aktiebolag känner ni till?) som verkar ha en förmåga att få folk att använda hennes produkt (dvs läsa bloggen). En viktig egenskap i företagande, om inte den viktigaste.

  3. Måste nog hålla med Tore här. Jag läser själv Isabellas blogg och jag tycker den är intressant. Hon visar vad kidsen gillar, vad de pysslar med och vad de köper. Det är trendspaning således.

    Några timmar i veckan lägger jag på att skumma igenom de stora modebloggarna och stureplanskidsens bloggar. Det ger faktiskt en del.

    Minst halva Isabellas publik är nog folk som inte tål henne, är avundsjuka och tycker hon är kaxig. Det ironiska är nog att just denna halvan av besökare är de som besöker bloggen oftast och således gör att hon får mer betalt när hon säljer reklam.

    Sedan kan man diskutera om det är intressant eller inte. Alla bloggar där skribenten bjuder på sig själv och gör läsaren till en del av hans eller hennes liv är intressanta egentligen. Eller åtminstone har de potentialen att fånga läsarna i ett beroende där de vill komma tillbaka och ha mer nästa dag eller kanske redan samma kväll. Bigbrother-effekten…

  4. Som jag nämnde så är det ju inte Isabella själv man ska hata och självklart är det smart att ta vara på tillfället att tjäna pengar på ett enkelt (antar jag?) sätt, men att många läser bloggen behöver ju inte betyda att det står nått intressant i den.

    När Alex Schulman bloggade på Aftonbladet så gjorde han ett, enligt mig, typiskt ”Blondinbella-inlägg”: http://blogg.aftonbladet.se/14002/perma/514567/
    Nu ska jag erkänna att jag inte vet om just Isabella nånsin har skrivit ett sånt inlägg, men efter att ha skummat några inlägg så placerar jag definitivt hennes blogg i den kategorin i alla fall.

    Visst, att jag inte har samma intresse som dom är en sak, men skulle någon okänd person i yngren tonåren skriva om vilka tekniska prylar han/hon hade använt just idag så skulle inte jag besöka den bloggen speciellt många gånger. Det skulle inte ge mig så mycket.
    På samma sätt skulle jag förstå hypen om Blondinbella mer om hon skrev nånting mer konkret, ungefär som Dan fast inom hennes område då.
    Att hon kan skriva om vad som helst idag och ändå få läsare beror antagligen till stor del att hon har blivit nån typ av ”kändis”, men det måste ha funnits en tid då även hon var ”vem som helst”.
    Varför läste folk som inte kände henne personligen hennes blogg på den tiden?

    Och Dan, enligt insatta källor så äger Isabella 80% själv.

  5. Nu urartar det här snart till ett forum :)
    Det är egentligen bara pressen som utmålat hennes blogg som substanslös och hjärndöd (unga kvinnors framgångar blir det ofta moralstormar kring), den är inte det.

    Jag vet varför jag besöker vissa bloggar. Jag besöker Dans sida för att den är intressant. Hans inlägg om Posten tyckte jag var sjukt intressant för att jag har samma uppfattning som honom. Hade räckt med att han skrev ”jag hatar posten” och inte mer så hade jag läst det.
    Likt shoppinbloggen har ju ”En E-handlares bekännelser” också inlägg som bara består av en bild (kaffeautomatinköpet till kontoret) och några få rader text. Men det räcker ju för oss som tycker ämnet är intressant (e-handel, marknadsföring och företagande). Bilderna på Dans kontor uppfattar vi som väldigt intressanta (iaf gör jag det), precis som Blondinbellas läsare tycker att det är intressant att se bilder på hennes ”kontor” (garderoben/vardagsrum).

    Vi har alltså samma konsumtionsbeteende som hennes läsare när det gäller bloggar. Bloggens innehåll är det enda som skiljer (som att läsa en bok om flugfiske istället för en om Malmö FFs historia). Skillnaden mellan Dan och Löwengrip är att hennes målgrupp består av en halv miljon tonårstjejer (vilket gör att folk tror att det är hjärndött innehåll). Dans målgrupp består bara av ett tusental unga svenska entreprenörer (eller hur många entreprenörer det nu kan finnas). Om siffrorna var omvända är jag säker på att de 1000 elitistiska shoppingintresserade tonårstjejerna skulle sitta och spy galla över den ”stora intelligensfattiga entreprenörsskaran” som besökte Dans blogg bara för att han var nån slags kändis. :-)

    Som svar på frågan, jag tror att de läste hennes blogg av samma anledning som jag läser Dans. Dom funderar över dom sakerna som tas upp i bloggen och känner igen problemen från sitt eget liv (t.ex. ”hur djävla jobbigt det är med orientering på gympan när man bara springer vilse” som var ett av hennes första inlägg).

    Sidospår: Johan Stael von Holstein skulle nog gilla det samhället, 500 000 unga entreprenörer :)

  6. ”Några timmar i veckan lägger jag på att skumma igenom de stora modebloggarna och stureplanskidsens bloggar. Det ger faktiskt en del.”

    Skönt, då är man inte ensam =). Brukar lägga några timmar på att spana in unga tjejers bloggar i Sverige, men brukar även kolla in Kalifornia-tjejer och New York-tjejers bloggar. Ger också en hel del att se vad som är populärt på andra sidan Atlanten.

    Sen är ju givetvis Perez Hilton ett måste att följa för att hålla sig ajour med trenderna.

  7. Menar du vettiga, eller menar du enligt den målgrupp jag beskrev ovan? De bloggar jag hänvisar till i USA är kanske inte till 100% vettiga alltid nämligen 😉

  8. Tore, jag förstår din poäng. Jag uppskattar också Dans mindre seriösa inlägg. Däremot har jag inte, under mina korta 5 minuters-besök, hittat några inlägg med vettigare innehåll.

    Att hon har varit med på TV kan man tro är ett vettigt inlägg, men eftersom jag fortfarande får utgå från att hon är med pga hennes kanelbulleinlägg eller hennes klädinlägg så verkar ju hela TV-intervjun rätt onödig också.

    Som du säger så kan man jämföra Dans inlägg om sitt kontor med Isabellas inlägg om hennes garderob. Lika så kan kaffeautomatsinlägget jämföras med kanelbulleinlägget. Men det är nu min poäng kommer. Vilka av Isabellas inlägg kan jämföras med Dans ”Billigaste korttjänsterna” (http://www.dan.se/billigaste-kortbetalningstjansterna.html) (ett exempel på ett mer matnyttigt inlägg)?
    Ge mig gärna en länk! Och självklart behöver det inte handla om något som intresserar mig, snarare ska det väl intressera hennes målgrupp. Det behöver bara vara lite mer ”intressant” än ”idag har jag rosa läppstift på mig”.
    Jag säger inte att sånna inlägg inte finns, jag har bara inte hittat dom.

    Dan, du lurade in mig i den här diskussionen. Här kom jag och trodde att du skrev ett kritiskt inlägg om Blondinbella, sen erkänner du att du nästan sover med fienden. Fy! :)

  9. Thomas: En bloggsida ska ju inte ses som en informationskälla likt wikipedia. icanhascheezburger.com innehåller knappast någon ”vettig information” men jag besöker den varje dag ändå. Får ut något av den. Men jag spelar med. Tyvärr kan jag inte länka till hennes sidor för hon verkar ha något slags javascript och inga korrekta länkar (eller har jag bara missuppfattat något på hennes sida??). Sidan är för övrigt sjukt seg.
    Men du kan kolla hennes arkiv och läsa hennes MUF-inlägg. Där kan man läsa om argumenten kring huruvida man ska göra knarket lagligt eller inte. Enligt en kommentar på ett ställe ska hon ha något inlägg om ”sexualundervisning för muslimska tjejer” också, fast hon har ingen sökfunktion så jag hittade inte det. Så om du kollar hennes första inlägg så skriver hon om hur media påverkar folks syn på deras egna kroppar (sjukt intressant/aktuellt för den målgruppen).

    Kass sida rent tekniskt med andra ord. Kan ingen hjälpa henne? :)

    Sen hade hon ju lite besökstatistik (som Dan) och en post om när hon syntes i pressen (som Dan). Fast sådana likheter skulle jag ju inte leta efter :)

  10. Thomas: Passa på nu. Fröken Löwengrip har ett blogginlägg om ”Utmana dig själv – bli mer framgångsrik”. Det var faktiskt en del bra råd där. Substans funnen! :-)

  11. Ja, ok, jag ger mig. Lite substans fanns trots allt där även om jag fortfarande inte jublar åt innehållet som ni andra 😉

  12. Thomas 😀
    Jag kan ju sträcka mig till att hålla med om att samtliga 40 000 läsare kanske inte är där för substansens skull. En del är nog där för att det är spännande att läsa om en 17-årig tjej som fått riksmedia på sig (ska med andra ord bli spännande att följa hennes besökstatistik när mediastormen ebbat ut lite).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *