ups.jpgVad är en USP? -Det är en Unique Selling Point och det som skiljer dig från dina konkurrenter.

Att kopiera ett koncept utan att skaffa en egen USP är ofta ganska dödsdömt. En USP kan vara något så enkelt som:

-Jag ska vara billigast.
-Jag ska vara bäst.
-Jag ska bara sälja klockor till vänsterhänta.

Det viktiga är att den är unik.

natachapeyre.jpg

Så idag läser jag på Dagens Media att Natacha Peyre ska slå Blondinbella. Jaha du. Det låter ju spännande. Personligen visste jag inte att Natacha var aktiv på Internet förutom på Slitz eller Cafes hemsida, men vi kan alla ha fel ibland.

Nåväl, jag tänkte använda Natachas blogg för att beskriva konceptet med USP. Hon vill då slå Blondinbella i antal besökare. Det ska hon göra inom tre månader. Det låter ambitiöst, hon måste ha något riktigt grymt och unikt på gång.

På hennes blogg som hostas av något som ser ut som en spamsida som säljer penispiller hittar jag snabbt Natachas USP.

Den är helt enkelt att visa mycket hud och stora silikonbröst i alla inlägg. Ungefär som en porrtidning, men mer påklätt och med lite sämre redaktionellt material. Tänk att man inte kan översätta ett skvallertidnings-koncept direkt till Internet. Det blir helt enkelt inte lika bra.

Skärpning nu och gör något vettigt av din blogg Natacha, så kan du säkert åtminstone komma upp till en femteplats på Bloggportalen. Den som dessutom hittar min fyndiga ordvits i detta inlägg vinner en virtuell kram (från Natacha).

Average Rating: 4.9 out of 5 based on 157 user reviews.

11 reaktioner till “”

  1. Kvalitetsmässigt sett ligger bloggarna i mitt tycke på ungefär samma nivå, med den skillnaden att Natachas helt enkelt är fulare och mer uppenbart kommersiell. Tror knappast den kan konkurrera med Bellas eftersom hon var först och nu har en fanbase, men å andra sidan så hade Bella ingen USP heller. Det är väl närmast det som väckt så mycket upprörda känslor över hennes framgång?

  2. Som ni vet så är jag inget stort fan av Blondinbella, men jag kommer nog inte att läsa Natachas blogg heller.

    Hennes inlägg om månlandningen (http://qrl.se/1M) visar direkt vilken nivå det handlar om.

  3. Jag ser flera potentiella ordvitsar. Den mest uppenbara är väl din UPS/USP logga. Om man överanalyserar UPS-loggan enligt växande koncentriska cirklar kan man tro att du menar ”ooops” [ansyftande på Nataschas ”miss”].

    En annan sak man kan ifrågasätta är hur man överhuvudtaget kan kopiera ett koncept och ändå vara unik? :-)

    Vill hon slå Blondinbella kan det I SIG räknas som en USP, om man jämför det med dina USP. Men personligen anser jag att en USP ska vara ett säljande argument, helst med anknytning till verksamheten, men inte vara målsättningen med verksamheten. För mig får jag fram en USP om jag frågar mig ”varför ska [kunden] välja just mitt företag”?

    Förvisso, om kunden ser mitt företag som bäst, eller är enda leverantör av vänsterhänta klockor, så kanske man har en unik ställning. Men jag menar snarare att en USP som är säljande i sig och inte bara självberättigande är mer meningsfull. Sedan är det ju i sin marknadsverksamhet sin USP man utgår ifrån. Eller tänker jag helt fel?

    Jag är tyvärr inte ekonom utan statsvetare, så jag medger att jag nog snurrar till det hela ibland :-)

  4. Läste rubriken snabbt, såg loggan, tänkte vad har Natacha Peyre med en ups att göra och vad har nu Dan råkat ut för strömhaveri :)
    Har du någon strömbackup på jobbservern(a) förresten?

  5. Du hjälper henne i alla fall att få några besökare med din länk. Jag hade aldrig någonsin tittat annars. Jag kommer iofs aldrig att titta igen heller :)

  6. Pingback: Bonusvinster

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *